Höö ja yli 200 pesukerran tarina

Höö_kevät_2016

Tämä tarina on tosi: Höön Riikka Flink hankki Mika-Miina -housut omalle pojalleen ja alkoi pitää tukkimiehen kirjanpitoa pesukerroista. Nyt, yli parinsadan merkinnän jälkeen, housut jatkavat hyväkuntoisina eteenpäin pihapiirin seuraavalle käyttäjälle.

 

Sarianna Malmi, lahtelainen vaatesuunnittelija ja Höön äiti, lanseerasi ensimmäisen Höö-malliston vuonna 2007.  Suunnittelun lähtökohtana oli leikkivä lapsi, inspiraationa taas omat suosikkivärit musta, valkoinen ja punainen. Selkeistä väreistä ja graafisista linjoista onkin tullut Höön tunnusmerkki.

”Mutta jokin pieni leikkisä jekku malleihin aina piilotetaan. Merkkilappu voi olla vähän poikkeuksellisessa paikassa tai yksinkertaisessa paidassa on vino sauma. Vaatteissa on iloa ja pilkettä,” naiset kertovat.

Kontrastivärit ja kujeilu vetoavat sekä lapsiin että vanhempiin. Aikuisten vaatteita pyydettiin paljon, joten nykyisin Höön mallistoon kuuluu niitäkin.

Sarianna (vasemmalla) ja Riikka ovat naiset Höön takana.

Riikka tuli Höön kelkkaan vuonna 2013. Kokenut vaatealan ammattilainen oli nähnyt koko alan tuotantoketjun Kaakkois-Aasiasta kotimarkkinoille. Hän halusi tehdä töitä hyvällä omallatunnolla, läpinäkyvän tuotannon ja kestävien vaatteiden parissa.

Alusta asti vaatteet on ommeltu kotimaisissa pienompelimoissa. Tällä hetkellä saumaa syntyy vajaan kymmenen tekijän voimin eri alihankkijoilla. Kankaat tulevat mahdollisuuksien mukaan Suomesta, mutta toisinaan teknisten syiden vuoksi tavarantoimittaja löytyy lähialueen maista. Tärkeintä on, että hyvät tuotanto-olot kohtaavat laadun.

Lastenvaatteiden kestävyys luodaan paitsi materiaalivalinnoilla, myös piirtämällä toimivia ratkaisuja kasvaville käyttäjille. Aluksi mainituissa Mika-Miina -housuissa on kääntöresoreiden ansiosta 15 senttimetriä kasvunvaraa, suosittu Liina-hulmuhelmamekko muuttuu ajan myötä tunikaksi.

Kaksikko tekee töitä saumattomasti yhdessä. Puoti-toimistossa on suuri kaavoitus- ja palaveripöytä, jonka ääressä ideat lentelevät. Puhelin soi lähes jatkuvasti. Parhaillaan Höö laajentaa myyntiverkostoaan ulkomaille, muun muassa Saksaan. Suomessakin kysyntää riittää.

”Kotimaisten vaatteiden ympärille on syntynyt paljon uutta kiinnostusta ihan parin viime vuoden aikana. Trendi on selvästi se, että ihmiset kiinnostuvat aiempaa enemmän vaatteiden ja materiaalienkin alkuperästä,” sanoo Sarianna.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin 22.10.2015.

Tuotekuvat Höö, muut kuvat Lastenvaatekarnevaali.